عدالت چیست ؟
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

عدالت فضیلتی است مرتبط با نظم خوب ونظام مطلوب .

عدالت در مفهوم عام خود ، برای توصیف خصوصیت کلیت نظام جامعه به کار می رود . غالبا" نظم عادلانه ونظم خوب را به یک معنا به کار می برند.

با این حال واژه عدالت در گذر زمان دستخوش دگرگونی معنایی شده و در دیدگاههای مختلف با معانی متفاوتی به کار برده می شود(ویر ، 1385 ،54 ).

پیشینیان ما گفته اند عدالت آن است که حق هر صاحب حق را به او بدهند اما باید بدانیم حد واندازه حق هر کس چیست که باید به او داده شود .

در تعریف دیگری گفته اند عدالت آن است که هر چیز را در جای خودش بگذارند . چند وچون این جایگزینی نیز مبهم است .

"دیوید هیوم " بر این عقیده است که عدالت تنها در یک جامعه متوسط الحال معنی ومفهوم پیدا می کند، در جامعه ای که مردم با گرسنگی وبی سرپناهی دست به گریبانند . بحث از عدالت بی معنی خواهد بود(باستیه ، 1382 ،124 ).

نگرش افلاطون در باره عدالت

نظریه افلاطون در کتاب معروف او به نام جمهوری مطرح شده است که به گفته راسل سرتاسر ظاهرا" آن برای تعریف عدالت نوشته شده است و پوپر آن را احتمالا" مفصل ترین ومبسوط ترین تک نگار در باره عدالت می خواند . افلاطون بحث عدالت را پیش از جمهوری در رساله گرگیاس نیز بدینگونه مطرح کرده است :

" همچنان که سلامت بدن در هماهنگی واعتدال قوای مزاجی انسان است؛سلامت روح هم در نظم واعتدال است که عدالت نامیده می شود . بیماری روح انحراف از عدالت است وآن ظلم نام دارد ."

برقراری عدالت در جامعه از دیدگاه افلاطون بدین صورت است که : نظم وتوازن یا عدالت در کشور وقتی حکم فرما می شود که هر کس در هر طبقه که هست به کار خود پردازد و پا از گلیم خویش فراتر نکشد.وقتی عدالت در حكومت بر قرار است که حاکم حكومت كند، کارگر کار كند و برده بردگی کند : "در میان طبقات جامعه افلاطونی برابری كامل وجود ندارد ولی افراد در هر طبقه برابر یکدیگر هستند". (برناردی ، 1383 ،65)

نگرش ارسطو در باره عدالت

در تحلیل هایی که ارسطو ارائه می دهد ، عدالت به معنی برابری وعادل بودن به مفهوم رعایت برابری است .

ارسطو می گوید " عدالت به معنای حقیقی آنجاست که ارتباط آدمیان ، با یکدیگر از طریق قانون منظم شده است وقانون آنجاست که وجود ظلم میان آدمیان ممکن است ".

از دیدگاه ارسطو عدالت به مفهوم مردم سالارانه آن است که سهم همگان از لحاظ عددی برابر باشد نه از لحاظ شایستگی ." (برناردی ، 1383،98 )


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 11 خرداد 1391برچسب:عدالت,عدالت چیست, :: 23:27
وحید جنتی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.